Sosiaalisen median markkinointi

”Sisältöähky”. Näin kuvaili eräs asiakas tämän hetken somealustoja. Tarjontaa on paljon ja joukossa paljon mielenkiintoista sisältöä, mutta määrä on niin valtava, että se ei selailemalla lopu.

Mainostajan haaste on erottua joukosta kiinnostavalla sisällöllä ja sitouttaa kohderyhmä. Sisällön tuottaminen on vaivatonta ja nopeaa.

Voikin sanoa, että tällä hetkellä kuluttajan tavoittaminen on helpompaa kuin koskaan, mutta taas kuluttajaan vaikuttaminen on vaikeampaa kuin koskaan.

 

Miksi somessa?  

  • Asiakkaasi käyttävät somekanavia. He seuraavat ystäviään, kiinnostavia yrityksiä ja ovat mukana eri ryhmissä. Somessa kommentoidaan, reagoidaan ja pidetään yhteyttä.

  • Ihmiset etsivät somesta ideoita ja tekevät ostopäätöksiä.

  • Somessa vietetään aikaa ilman sen suurempaa suunnitelmaa. Silloin ollaan vastaanottavaisia myös kaupallisten viestien osalta.

Sosiaalisen median markkinointi eroaa esimerkiksi Google Ads hakusanamainonnasta siten, että asiakkaalla ei välttämättä ole vielä ostotarvetta tai tietoa tarjoamastasi aiheesta.

 

”Mobiililla on valtava vaikutus, sillä jopa 70-90% käyttäjistä katselee sisältöjä puhelimella.”   


Somemainonnan etuja

  • Tavoitettavuus: Somealustoilla on valtavat määrät käyttäjiä, mikä mahdollistaa tehokkaan kohdennattavuuden.

  • Kustannustehokkuus: kohdistettavuudella saavutetaan parempi ROI verrattuna perinteisiin mainosmuotoihin.

  • Sitoutettavuus ja vuorovaikutus: kohderyhmiä saa sitoutettua ja käytyä suoraa keskustelua henkilökohtaisella tasolla, joka rakentaa luottamusta ja brändiuskollisuutta. Myös palautteen saa reaaliaikaisesti.

  • Tarinankerronta: somessa on mahdollista luoda ilmiöitä ja bränditarinaa luoden yhteyden asiakkaisiin. Sitoutuneen yhteisön rakentaminen luo vahvan siteen kohderyhmän kanssa.

  • Laadukkaiden liidien kerääminen: houkuttelevan ja kohdennetun sisällön avulla on mahdollista kerätä laadukkaita liidejä.

  • Mitattavuus: somessa on äärimmäisen helppo mitata eri kampanjoiden tehoa, kuten reaktioita, jakoja, konversiota ja keskusteluita.

Seuraava
Seuraava

Some vai Google?