Somestrategia

Onko teidän yrityksessänne määritelty sosiaalisen median strategia? Some ei ole enää uusi asia, mutta monesti siihen suhtaudutaan edelleen osaltaan välinpitämättömästi. Ei ole mietitty, että mitä halutaan viestiä ja kenelle. Sisältöpäivityksiä tuottaa useampi ihminen ilman mietittyä linjaa tai ohjeistusta.

Sosiaalinen media on iso osa digitaalista markkinointia ja sillä on valtava potentiaali. Monessa tapauksessa se voi olla yrityksen näkyvin kanava.

Orgaaninen vai maksettu näkyvyys?

Orgaanisen näkyvyyden saavuttaminen vaatii pitkäjänteistä työtä ja laadukasta sisältöä. Kannattaa kuitenkin miettiä, että onko se kuitenkaan kustannustehokkain tapa, kun laskee käytetyn ajan, jonka se vaatii. Maksettua mainontaa ei tarvitse erottaa sisällöntuotannosta, vaan parhaimmillaan ne toimivat yhdessä. Kiinnostava sisältö halutaan näyttää oikealle kohderyhmälle, ja sen saavuttamiseksi on maksullinen mainonta lähes ainoa keino.

Somestrategian perusteet

Sosiaalisen median strategian suunnittelu lähtee liikkeelle perusteista: mitä näkyvyydellä tavoitellaan ja miten saavutetut asiat hyödynnetään myynnillisesti?

Sosiaalisen median kanavat tuntevat käyttäjänsä todella hyvin, joten kohderyhmän voi määritellä tarkasti. Ketä siihen kuuluu, kuinka he käyttäytyvät ja mikä heitä kiinnostaa? Ja tärkeänä myös, kuinka nämä kohderyhmät käyttäytyvät somessa? Mikäli kohderyhmä osallistuu aktiivisesti, kannattaa suosia sisältöä, joka luo ja kannustaa keskusteluun. Sosiaalinen media on parhaimmillaan yrityksen käytössä, kun kohderyhmään saadaan luotua suhde kanavan kautta.

Sosiaalisen median kanavia on paljon ja niissä on ihmisiä kaikista kohderyhmistä. Niillä on kuitenkin omat ominaispiirteensä ja suuret ryhmät, joten kannattaa valita sopivin kanava ja keskittyä siihen. Mikäli on useampia kanavia käytössä, tulee miettiä kuinka nämä kanavat keskustelevat keskenään.

Vaikka somessa tulee olla spontaani ja sisällöt muokkautuvat hetkessä, kannattaa kuitenkin olla perussuunnitelma siitä, mitä julkaistaan, miten julkaisut jaetaan ja milloin. Kannattaa myös määritellä vastuuhenkilöt, ketkä sisältöä tuottavat ja seuraavat sisältöjä: kysymyksiin vastaaminen, keskusteluihin osallistuminen, jakojen huomioiminen jne. Ja on tärkeää myös itse olla aktiivinen muiden päivityksiin, sillä kyseessä on sanan mukaisesti sosiaalinen media.

Ja kuten kaikessa mainonnassa, on tärkeää olla selvillä, kuinka tuloksia mitataan ja analysoidaan.

 

Edellinen
Edellinen

Montako sanaa yrityksen kuvat kertovat?

Seuraava
Seuraava

Hyvä asiakaskokemus perustuu tietoon